facebook Newsletter Kontakt

PRIPRAVUJEME

30. SEZÓNA MESTSKÉHO DIVADLA ŽILINA 2021/2022


Lucy Prebble VEDĽAJŠIE ÚČINKY
réžia Michael Vyskočáni ah
účinkujú Ada Juhásová, Michal Koleják, Natália Fašánková, Peter Martinček
obnovená premiéra 25. septembra 2021 vo Veľkej sále

Provokatívna súčasná hra o ambíciách a etike medicíny a ľudskej odvahe cítiť niečo skutočné v úplne novom obsadení.


Thomas Melle NAŠE FOTKY
réžia Eduard Kudláč
účinkujú Peter Martinček, Adam Herich, Michal Koleják, Michael Vrzala, Ada Juhásová, Natália Fašánková, Kristína Sihelská, Boris Zachar
slovenská premiéra 23. októbra 2021 vo Veľkej sále

Psychologický thriller o sexuálnom zneužívaní na cirkevnej internátnej škole, inšpirovaný skutočnou udalosťou na Aloisiuskolleg v Bonne.

Jedného dňa príde Jeskovi Drescherovi na mobil fotka nahého chlapca. Je úplne zmätený, pretože sa na nej spoznáva. Zachytáva obdobie, keď mohol mať tak jedenásť rokov a študoval na cirkevnej internátnej škole. Netuší, kto mu tú fotku poslal a z akého dôvodu. Kto by mu mohol chcieť ublížiť? Táto nevysvetliteľná udalosť ho vykoľají z každodenného usporiadaného a profesijne úspešného života. Drescher začína pátrať po anonymnom odosielateľovi. Navštevuje bývalých spolužiakov a pomaly spúšťa lavínu odhaleného zneužívania. Thomas Melle napísal 52 scén, v ktorých striedaním dialógov s komentármi či akcií s reflexiami vytvára mnohohlasné obrazy zabúdania, potláčania a rozpoznávania pravdy.

Melleho hra je fikciou, aj keď v nej nachádzame veľmi konkrétne odkazy na prípad zneužívania študentov jezuitskými kňazmi na jednej z najprestížnejších internátnych škôl v Nemecku, Aloisiuskolleg v Bad Godesbergu, ktorý bol odhalený v roku 2010. Správa hovorí o 45 obetiach a 18 páchateľoch, z ktorých 15 páchatelia boli členovia jezuitského rádu. Medzi inými hovorí aj o schvaľovaní fotografovania detskej nahoty. Hlavný vinník bol v skutočnosti odhalený, ale krátko na to zomrel. Prebral tak na seba väčšinu viny bez toho, aby sa verejne odhalila celá mašinéria za ním.

Thomas Melle (1975), ktorý píše divadelné hry aj romány (v slovenčine je dostupný preklad jeho autobiografického románu Svet za chrbtom) napísal hru Naše fotky pre Theater Bonn, kde mala premiéru 21. 1. 2016. Inscenácia patrila k finalistom prehliadky Stücke Mülheim 2016.


Armin Petras ANNA KARENINA
réžia Marián Amasler a.h.
účinkujú Barbora Švidraňová, Boris Zachar, Michal Koleják, Iveta Pagáčová, Ada Juhásová, Michael Vrzala, Adam Herich
slovenská premiéra 15. januára 2022 vo Veľkej sále

Sedem hlavných postáv v šialenom kolotoči emócií a zúfalej závislosti na svojom šťastí. Adaptácia rovnomenného románu Leva Nikolajeviča Tolstého od popredného nemeckého dramatika a režiséra Armina Petrasa.

Dej sa presúva do súčasnosti a používa výsostne moderný jazyk súčasnej drámy. Trojuholník Anny, jej manžela Karenina a milenca Vronského dopĺňajú rozpadávajúca sa manželská dvojica Dáši a Stefana a Kitty s nápadníkom Levinom. Tri roviny príbehu sa navzájom prelínajú a vyúsťujú do zlomových situácií. Anna rieši svoju situáciu a stratu Vronského lásky samovraždou. Dolly Oblonská sa s konvenčným manželstvom zmieri kvôli deťom. Len vo vzťahu Kitty a Levina nastáva vzájomné pochopenie.

Pomocou striedania epických a dialogických pasáží sa Petrasovi podarilo vydestilovať z románu esenciu celého príbehu: nadčasovú túžbu po veľkej, absolútnej a jedinej životnej láske, v ktorej hľadajú ľudia naplnenie a šťastie.

Petrasova dramatizácia Anny Kareniny bola prvýkrát uvedená v berlínskom Gorki Theater v roku 2008 a bola nominovaná na cenu Friedrich-Luft-Preis.


L. N. Tolstoj/ S. Tolstá/ M. Feldbauer KREUTZEROVA SONÁTA
réžia Pavol Viecha a. h.
účinkujú Peter Martinček, Michal Koleják, Boris Zachar, Kristína Sihelská, Natália Fašánková, Tajna Peršić, Michael Vrzala
svetová premiéra 26. marca 2022 vo Veľkej sále

Muselo prejsť sto rokov od smrti Sofie Tolstej, aby ju súčasný literárny svet spoznal nielen ako manželku či vernú slúžku literárneho génia, ale aj ako spisovateľku.

Adaptácia rovnomennej novely L. N. Tolstého o živote muža, ktorého narastajúca žiarlivosť privedie Analýza tragickej lásky a manželstva neskrýva len literárne kvality, ale aj trpkosť Tolstého osobného života. Inscenácia spracúva Kreutzerovu sonátu nie len ako klasické dielo, ale ponúka aj ďalšiu rovinu obohatenú o paralely s osobným životom manželov Tolstých. Niektorí tvrdia, že Tolstého najväčším nešťastím bola  jeho verná žena Sofia, ktorá ho milovala vlastníckou malomeštiackou láskou. Samozrejme, je tu aj opačná verzia: o nepotlačiteľnom intelektuálnom egoizme, ktorým ju panovačný manžel celý život týral.  

Kreutzerova sonáta je „sexuálna“ novela o mučivej žiarlivosti, o vzťahu medzi čistotou a silnou fyzickou vášňou. Statkár Pozdnyšev sa stratí v sexuálnej hre so svojou manželkou, ovládaný strachom zo ženinej nevery sa ponáhľa domov, kde nájde svoju manželku v prítomnosti husľového virtuóza Truchačevského. Škandalózne dielo vyvolalo vo svete veľký ohlas, nielen kvôli tragickému záveru, ale najmä kvôli autorovmu pohľadu na manželstvo a postavenie žien v spoločnosti.  V Rusku dokonca cenzúra novelu zakázala, u cára sa za ňu paradoxne prihovorila Sofia Tolstá, manželka L. N. Tolstého.

„Kreutzerova sonáta je nočná mora zrodená z chorej fantázie. Po jej prečítaní nepochybujem, že autor je strelený, že má une petite fèleur dans sa tête – teda, že mu ruplo v bedni“ ÉMILE ZOLA, New York Herald, 24. augusta 1890

„Nemožno sa čudovať, že grófka (Sofia Tolstoj) bola často s nervami v koncoch.“ GEORGE BERNARD SHAW, Our Bookshelf, 6. mája 1911


Astrid Saalbach KADERNÍČKY
réžia Eduard Kudláč
účinkujú Natália Fašánková, Ada Juhásová, Iveta Pagáčová, Tajna Persić, Kristína Sihelská, Barbora Švidraňová
slovenská premiéra 28. mája 2022 vo Veľkej sále

Komédia v čisto ženskom obsadení z kaderníckeho salóna, kde sú rozhovory o milencoch, manželoch, deťoch, peniazoch, ambíciách či sexe čiastočne podmienené výberom vhodného účesu.